Lyd
Økonomi og koordination
Tilbage

Music supervisor

Kaldes også:

En music supervisor står for al den præeksisterende musik i film, serier eller TV-programmer. De finder musik, der passer til fortællingen og instruktørens vision, forhandler om rettigheder og priser og sørger for, at musikken kan bruges lovligt og kreativt i produktionen.

Arbejder med
Lyd
Økonomi og koordination

Hvad laver en

Music supervisor

?

En Music supervisor har ansvar for al den musik i film, serier og TV-programmer, der ikke er komponeret specifikt til produktionen. De finder præeksisterende musik, som passer til historien og produktionens vision, og de forhandler om pris og rettigheder til at bruge musikken til produktionen.

Music supervisoren begynder ofte sit arbejde allerede i <a href="/ordbog#praeproduktion-praeproduktionsfasen" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Præproduktion er fasen i film-, serie- og TV-produktion, der finder sted før optagelserne begynder. Under præproduktionen bliver produktionen og så vidt muligt også postproduktionen planlagt og forberedt ned til mindste detalje..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">præproduktionsfasen</a>, når manuskriptet er færdigt. Her arbejder de tæt sammen med <a href="/jobbeskrivelser/instruktor" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En instruktør er den kunstneriske leder af en film eller serie og styrer den kreative vision fra idé til færdigt produkt..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">instruktøren</a>, <a href="/jobbeskrivelser/producer" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Produceren har det overordnede ansvar for finansiering, planlægning og gennemførelse af en film- eller serieproduktion fra idé til færdigt produkt..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">produceren</a> og <a  href="/jobbeskrivelser/klipper" fb-tooltip="true"  fb-tooltip-message="En klipper klipper optagelser sammen til en færdig  fortælling i film, serier eller TV-programmer..."     fb-tooltip-position="top"  fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight:  bold;">klipperen</a> for at finde musik, der passer til stemningen, karaktererne og fortællingen i filmen, serien eller TV-programmet. Nogle gange har instruktøren selv bestemte musiknumre i tankerne til en scene. Andre gange skal music supervisoren komme med idéer og præsentere forskellige musikforslag, der kunne fungere. Det kan være alt fra et gammelt jazz-nummer til et nyt pop-hit eller et instrumentalnummer. Det vigtigste er, at musikken bidrager til stemningen i en scene, understøtter den kreative vision og er mulig at skaffe rettigheder til.

Som music supervisor har man nemlig det praktiske ansvar for at skaffe rettighederne til musikken fra kunstnere, pladeselskaber og rettighedsorganisationer. Det kaldes også <a href="/ordbog#clearing-af-rettigheder" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Clearing vil sige at sikre rettigheder til at bruge beskyttet materiale som f.eks. musik, billeder, filmklip eller varemærker til en film, serie eller et TV-program..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">clearing</a>. Det indebærer at kontakte rettighedshaverne, forhandle priser og sikre, at kontrakterne er lavet korrekt, hvor produktionsselskabet får de nødvendige rettigheder til at bruge musikken i filmen, serien eller TV-programmet, når det skal <a href="/ordbog#distribution" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Distribution vil sige at få film, serier, TV-programmer eller andet indhold ud til publikum..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover">distribueres</a> og vises for publikum. Derfor er det vigtigt som music supervisor at kunne forstå og formulere sig juridisk i forhold til musikrettigheder.

Produktioner er altid begrænset af et budget, og i mange tilfælde kræver arbejdet som music supervisor, at man er god til at forhandle og finde på kreative løsninger. Musikrettigheder kan være dyre, og derfor må music supervisoren ofte finde billigere alternativer til de musikstykker, som oprindeligt blev forslået af instruktøren eller andre på produktionen.

Music supervisoren kan også have et samarbejde med <a href="/jobbeskrivelser/komponist" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="Komponisten skaber musikken til film, serier og TV-programmer for at understøtte fortællingens stemning, karakterer emotionelle intentioner"     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">komponisten</a> og <a href="/jobbeskrivelser/lyddesigner" fb-tooltip="true" fb-tooltip-message="En lyddesigner har det overordnede kunstneriske ansvar for lydens æstetik i en film, serie eller et TV-program..."     fb-tooltip-position="top" fb-tooltip-trigger="hover" style="font-weight: bold;">lyddesigneren</a> under præproduktionen for at sikre, at musikken spiller sammen med den øvrige lyd – som dialog, lydeffekter og anden musik. Ved at afstemme forventningerne med komponisten og lyddesigneren på forhånd, kan music supervisoren sørge for, at den indkøbte musik, rettighederne til den og den kreative intention med den alt sammen går op i en højere enhed.

Hvad skal man være god til som

Music supervisor

?

Musikkendskab

Have et meget bredt musikalsk kendskab og kunne matche musik med stemninger, karakterer og historier i en film eller serie.

Opfindsomhed

Være idérig og kunne foreslå forskellige musikalske og rettighedsmæssige løsninger, som både lever op til intentionen med musikken, bidrager til fortællingen og passer til produktionens budget.

Rettigheder og forhandling

Have styr på, hvordan man clearer musikrettigheder – det vil sige kendskab til musikjura – og være god til at kommunikere og forhandle med kunstnere, agenter og pladeselskaber.

Organisering

Være struktureret og holde overblik over deadlines, budgetter, kontrakter og tilladelser, så alt arbejde med den indkøbte musik kører glidende og lovligt.

hvordan bliver man

Music supervisor

?

Der er flere veje ind i jobbet som music supervisor, men ikke en målrettet uddannelse. Mange har en baggrund inden for musikbranchen – f.eks. som musiker, DJ, musikredaktør, musikmanager eller radiovært – og/eller lignende erfaring fra produktionsselskaber. Der findes ikke en specifik dansk uddannelse målrettet jobbet som music supervisor, men man kan f.eks. tage en uddannelse inden for jura eller film og lyd eller mere musikrelaterede uddannelser eller kurser.

Uddannelser

Der er mange forskellige måder at få de kompetencer og den øvelse, jobbet kræver. Her er nogle af de uddannelser i Danmark, som er mest relevante.

Gør det selv!

En måde at få øvelse og erfaring med jobbet er ved selv at give sig i kast med det eller hjælpe andre.
På filmværkstederne kan du deltage i kurser, få vejledning og søge om støtte til egne produktioner, ligesom du kan møde andre med samme interesser som dig og tage dine første skridt ind i branchen.

Filmværksted Odenses logotype med teksten: "Filmværksted Odense" stående i hvid.
Filmværksted Aarhus logotype med teksten: "Filmværksted Aarhus" stående i hvid.
Filmværksted Viborgs logotype med teksten: "Filmværksted Viborg" stående i hvid.
Filmværksted Københavns logotype med teksten: "Filmværksted København" stående i hvid.
Filmværksted Viborg fokuserer primært på animation og spil
Del